Honlap tervezési megbízás és brief kitöltési útmutató
Árajánlat kéréshez célszerű elkészíteni és csatolni a feladat részletes leírását tartalmazó, úgynevezett briefet. Kérdések formájában kigyűjtöttük azokat sarkallatos pontokat amelyekre az ügyfélnek ki kell térnie a feladat kiírásában.
A brief kiindulópontja az együttműködésnek. Definiálni és sorra kell venni a honlap elkészítéséhez szükséges induló információkat és követelményeket. Ezek alapján tudja a honlap készítője felmérni a feladat nagyságát, részletes árajánlatot és ütemtervet készíteni.
A kérdőív átfogó és részletekbe menő. Érinti a stratégiai és technológiai kérdéseket. Egyes kérdések nem közvetlenül a tárgyhoz kapcsolódnak, de a kérdésekre adott válaszaival az Ügyfél segíti a Honlaptervezőt jobban megérteni megbízás tárgyát és a leendő honlap célját. Ezen kívül a Tervező feltérképezi a megbízó céget, hogy a lehető legjobb szolgáltatást tudja biztosítani számára.
Az alábbi kérdések segítséget nyújtanak egy átfogó honlaptervezési brief elkészítéséhez
Ügyféladatok
- Cég vagy vállalkozás neve.
 - Cég címe.
 - Kapcsolattartó neve és beosztása.
 - Kapcsolattartó e-mail.
 - Kapcsolattartó telefon.
 
Ügyfél bemutatkozás
- Mutassa be cégét/vállalkozását, hátterét, történetét.
 - Cég/vállalkozás küldetése jövőképe.
 - Mit csinál a cég/vállalkozás. Milyen termékeket vagy szolgáltatást kínál?
 - Változik-e ez a közeljövőben? Hogyan?
 - Miben egyedi, vagy különleges a cég? Miről ismerik Önöket?
 
Stratégia
- Rövidtávú(1-3 év) célok a vállalkozás életében?
 - Hosszútávú(3+ év) célok?
 - Mi az elsődleges célja/oka az új weboldal készítésének?
 - További célok az új honlappal?
 - Hogyan mérhető ezen célok teljesítése?
 
Üzemeltetés
- Ki kezeli a kommunikációt a jelenlegi webes csatornákon. Szerepkörök, feladatok?
 - A webes tartalmakat illetően, van-e valamilyen belső szabályozás, üzletpolitika, rendelkezés/irányelv stb…? Ha igen, mutassa be őket.
 - Webes tartalom előállításának folyamata? Tartalomfelelős, döntéshozó, döntés mechanizmus?
 - Hiányzik-e valamilyen szakismeret, vagy jártasság az új oldal/webes jelenlét kezelésében? Szükségük van-e ebben segítségre, jelen projekt keretein belül?
 
Grafikai arculat
Csatolja logóját illetve a kapcsolódó grafikai anyagokat vektoros formátumban. Ha lehetséges, csatolja arculati kézikönyvét, vagy a használati irányelveket. Amennyiben nincs ilyen, vannak-e egyedi betűkészletek, színek, arculati elemek amelyeket használni kell.
- Kerülendő arculati elemek? (ábrák, színek, formák, stb.)
 - Mely szavakkal jellemezné leginkább jelenlegi arculatát, imázsát?
 - Szeretne-e ezen az imázson valamilyen módon változtatni?
 
Célközönség, ügyfélkör
- Ki az elsődleges célcsoport? Mutassa be őket. Demográfiai adatok, tulajdonságok, attitűdök. Hogyan viszonyúlnak Önökhöz. Mit gondolnak Önökről? Mit akarnak cégüktől.
 - Másodlagos célközönség? Mutassa be őket, mint fent.
 - Van bármilyen új célcsoport akiket el szeretne érni?
 - Hogyan és miben tudja kiszolgálni/segíteni a célközönséget a weboldal/cégük. Hogyan tudja megoldani azok problémáit?
 - Gyűjtenek-e adatokat a látogatókról és azok viselkedéséről az oldalon. Csatolják az elmúlt egy év analitikai riportjait ha lehetséges.
 
Versenytársak
- Kik a versenytársak? Röviden mutassa be őket.
 - Miben különbözik az Ön cége a versenytársaktól? Miben jobbak Önök? Miben vannak lemaradva a konkurenciától?
 
Jelenlegi weboldal
- Jelenlegi weboldal címe(url).
 - Látogatók általános véleménye az oldalról?
 - Mi az amiben jól teljesít a weboldal?
 - Mi az amiben nem?
 
Webdesign
- Milyen benyomást keltsen a látogatókban az új weboldal. Ideális esetben, milyen szavakkal jellemeznék a látogatók azt?
 - Mely versenytárs oldalak tetszenek különösen? Mi tetszik bennük?
 - Milyen/melyik nem versenytárs oldalak tetszenek? Miért?
 - Milyen életszerű, valós életből merített élményt hordozhat az új weboldala?
 
Tartalom
- Mely tartalmak vehetők át a jelenlegi honlapról (beleértve a letölthető fájlokat és képeket)?
 - Mely tartalmak mellőzhetőek, törölhetőek?
 - Milyen új tartalmakat kell készíteni? (szövegek, fotózás, más média)?
 - Ki fogja ezeket előállítani?
 - Körülbelül hány oldal/típusoldal szükséges a weboldalon.
 - Milyen egyéb formátumú tartalmak szükségesek még a honlapon. (képek, videók, galéria, letölthető dokumentumok)? Milyen arányban és mennyiségben?
 
Keresőoptimalizálás (SEO)
- Milyen kulcsszavakra, kulcsszó-csoportokra, témákban legyen elérhető a keresőkben a weboldal?
 - Forgalmi források a jelenlegi oldalra?
 - SEO analízishez kérem adjon hozzáférést az analitikai adatokhoz.
 
Honlap funkciók és működés
- Milyen funkciókat szeretne az új honlapon? Jelezze, hogy milyen üzleti célt szolgál az adott funkció. Továbbá jelölje a kötelező elemeket és a “jó lenne ha lenne” funkciókat.
 - Milyen tartalomkezelő rendszert (CMS) használnak a jelenlegi oldalon? Mit szeretnek, ill. mit nem szeretnek benne?
 - Milyen tartalomkezelői funkciókra van szükségük?
 - Szükség van e valamilyen egyéb “third party”program integrációra (CRM, eCommerce, social media)?
 - Valamilyen különleges (pl. csökkent képességű felhasználói) igények? Nyelvi verziók?
 
Karbantartás és támogatás
- Milyen betanításra van szükség az új weboldal használatával kapcsolatban?
 - Élesítés után, milyen frissitéseket tervez a weboldalon. (Új oldalak/termékek/szolgáltatások felvétele, szövegek korrekciója, új kép/galéria/videó feltöltése, hírfolyam kezelése, social interakció, stb…)?
 - Cégen belül, ki fogja ezeket elvégezni, esetleg megbíz ezzel harmadik felet?
 - Milyen erőforrásokat és mennyi időt szán a későbbiekben a weboldal frissítésére, aktualizálására és az online jelenlétre?
 
Büdzsé és határidő
- Mekkora költségkeretet szánnak a projektre?
 - Van-e valamilyen szigorú határidő az elkészítésre?
 
Igyekeztünk általánosságban, egy kis/közép vállalat szempontjából hasznos pontokat rögzíteni. Egyes kérdések irrelevánsok lehetnek bizonyos esetekben, illetve kiegészítésre szorulhatnak. Ezeket hagyja figyelmen kívül. Természetesen, ahogy minden feladat egyedi, éppen úgy, a feladatkíírás is testre szabandó.
Amennyiben szeretné kipróbálni a fent leírtakat élesben. Lépjen velünk kapcsolatba, és kérjen árajánlatot egyedi honlapra.