·

Egyedi honlapkészítés lépései

Milyen folyamatok zajlanak egy egyedi honlap elkészítése során? Mit kap ezekből az ügyfél? Miért olyan nehéz fixáras ajánlatot adni egy honlaptervezési feladatra? Következzen egy kis betekintés a weboldaltervezés világába.


Előkészületek és elmélyülés a feladatban

A honlapkészítés tervezési feladat. Mint minden hasonló kreatív munka ez is megfelelő előkészítést igényel. A legelején hangolódik egymásra a tervező és az ügyfél. Konzultációk során a megrendelő részletesen bemutatja a termékét és felvázolja az elérendő célokat. A tervező elmélyül a feladatban, inspirációt gyűjt, megvizsgálja a versenytársakat és a konkurenciát. A keresőoptimalizálás és tartalom stratégia alapjait is itt kell megalapozni.

Drótváz prototípus készítése

A honlap tartalmának és funkcióinak megtervezése következik. A tervező útmutatást ad a leendő tartalom, szerkezetére, struktúrájára. Javaslatot dolgoz ki a tartalom szervezésére. Papíros skiccek és drótvázak készülnek.

A drótváz grafika nélküli honlapterv

Honlap prototípus esetéven, a drótváz a honlap működését és funkcióit, a navigáció elvét, továbbá a tartalmak és azok súlyát hivatott bemutatni. A cél egy olyan demo elkészítése, amelyen az első felhasználói tapasztalatokat szerezhetjük meg. Ezen tapasztalatokat felhasználva hozunk döntéseket, jelölünk ki irányokat.

A drótváz, másrészt egy nagyon jó prezentációs eszköz az ügyfél felé. Könnyen módosítható, éppen ezért a későbbiekben ebbe a drótvázba kerülnek be az egyeztetett éles tartalmak.

Grafikai vázlatok

A grafikus szakember a vizuális hangnemet, inspirációs tervlapon, ú.n. moodboardokon kommunikálja. A leendő honlap hangulatát, színeit, tipográfiai és formai megoldásait, textúrákat vázoló hangulatképet készít. Javaslatot dolgoz ki a képi elemekre és illusztrációkra.

Webdesign

A grafikai vázlatok és a drótváz alapján folytatódik a vizuális tervezés. Általában két féle módon kommunikálható az ügyfél irányába a tervezés ezen szakasza.

  1. Stíluslapon(styleguide) keresztül – Olyan tervlapok ezek, amely tartalmazza és rögzíti a honlap grafikus elemeit és azok megjelenésére vonatkozó instrukciókat. Használt betűtípusok, színek textúrákat, formavilág definiálása. Ebben az esetben nem készülnek tényleges oldaltervek, a reszponzív web elterjedésével kapott nagy jelentőséget.
  2. Részletes oldaltervek –  Grafikai típusoldalak kidolgozása asztali és mobil verziókra, elfogadott drótváz terv és az elfogadott grafikai vázlatterv alapján. (főoldal, termékoldal, termék kategória nézet, általános oldalterv)

Megtörténik az arculati elemek testreszabása, adaptációja. Elkészülnek el az egyedi grafikai elemek és illusztrációk.

Kivitelezés: Sitebuild

Az elkészült drótvázon rögzítve van a tartalom, a grafikai terveken pedig a vizuális elemek. Nincs más hátra mint megépíteni a weboldalt mely ideális esetben minden eszközön teljes élményt és azonos vizuális atmoszférát nyújt. Nevezzük ezt a részt honlapkészítésnek. De jól érzékelhető, hogy milyen kis része ez a teljes tervezési feladatnak. És még nincs vége.

Új funkciók fejlesztése és tesztelés

Az elkészült és működő weboldal teszttárhelyen tesztelhető. Apró igazítások és finomhangolások következnek a felhasználói élmény javítása érdekében. Új funkciók fejlesztése és meglévők továbbfejlesztése, átgondolása.

Kilövés

Itt a vége, de csak majdnem. A weboldal éles tárhelyre történő feltöltése mindig a legizgalamasabb rész. Érkeznek a látogatók, mérhető a konverzió, elindulhatnak az analitikai mérések.